Trafikpolitik

Svenstrup Skoles trafikpolitik

På Svenstrup Skole prioriterer vi elevernes sikkerhed i trafikken højt, hvorfor vi arbejder forebyggende med trafiksikkerhed på skolevejen, ved arrangementer og ekskursioner. Trafikpolitikken udstikker de helt overordnede rammer om vores arbejde med elevernes trafiksikkerhed.

Trafikpolitikken har til formål:

• At sikre, at alle elever opnår gode forudsætninger for sikker færdsel.

• At forebygge og undgå trafikulykker på skolevejene.

• At sikre ordentlige forhold for eleverne på ture ud af huset.

• At opfordre og understøtte forældre som rollemodeller i trafikken.

Sådan understøtter skolen

• Gennemførsel af gåprøve i 0. klasse, Den lille cyklistprøve i 2.-3. klasse, cyklistprøve i 6. klasse og undervisning i risikofaktorer i 8-9. klasse.

• Færdselslære indtænkes løbende gennem elevernes skoleforløb i skolens øvrige fag.

• Orientering af eleverne før ture ud af huset om særlige trafikforhold og krav til cykelhjelm.

• På Svenstrup skole tilbydes elever på 7. årgang at uddanne sig til Skolepatrulje. Her kan eleverne gøre et meget vigtigt stykke arbejde, når de hver morgen sørger for at hjælpe andre elever (0.-4. årgang) sikkert over skolevejen. Skolepatruljen gør det frivilligt og uanset vejret.

Sådan kan I som forældre understøtte

• Træn skolevejen med dit barn til fods eller på cykel, og understøt af barnet bliver selvtransporterende

• Sørg for, at dit barn altid bærer cykelhjelm.

• Hold øje med, at dit barns udstyr er i orden, herunder lygter og reflekser i den mørke tid.

• Vær en aktiv rollemodel ved at vise god adfærd i trafikken.

• Respekter af- og påstigningsområderne for skolebørn på skolens område.

• Hvis skolevejen kræver, at Godthåbsvej skal krydses, opfordrer skolen til, at elever/forældre bruger fodgængerovergangen, hvor SkolePatruljen er klar til at hjælpe hver morgen kl. 7.50-8.00.

Ture ud af huset

• Eleverne orienteres forud for ture om særlige trafikforhold.

• Cykelhjelm er påkrævet ved cykelture.

• Der opretholdes en fast rækkefølge og afstand under turene.

• Lærerne kører som tovholdere foran og bagerst ved ture med flere elever.

Lokale forhold

• På Svenstrup Skole opfordres forældre til, at bruge parkeringspladsen ved hallen, når de skal sætte deres børn af om morgenen. Dette er fordi, at vi har en del cykeltrafik på både Egemarksvej og Bøgemarksvej, og der kan derfor opstå potentielt farlige situationer, når bilister standser og parkerer langs skolevejen (i øvrigt forbudt på Bøgemarksvej i tidsrummet 7-9).

Ved at følge denne trafikpolitik kan vi sammen skabe sikre og trygge rammer for elevernes færden i trafikken, både på skolevejen og på ture ud af huset.