Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Beskrivelse af VoLiS

VoLiS er et specialskoletilbud for elever fra 0. – 10. klassetrin. Eleverne er karakteriseret ved at være sårbare børn og unge med store familiemæssige, sociale/emotionelle, og/eller trivselsmæssige problemstillinger.

VoLiS består af 3 teams – indskoling, mellemtrin og udskoling. Vi er et heldagstilbud med åbningstiden 7-16.

Udgangspunktet i vores undervisning er den enkelte elev og dennes forudsætninger. Vi udarbejder undervisning med udgangspunkt i elevens niveau og potentialer.

Vores pædagogiske ståsted tager udgangspunkt i low arousal, anerkendende tilgang samt neuropædagogik. Derudover tror vi på, at ”is er bedre end konflikter”. Det betyder, at vi vælger konflikter med omhu, og at vi altid forsøger med afledning, voksenskift, nedregulering osv. med konfliktnedtrapning som mål. 

Eleverne i VoLiS har alle behov for at være i undervisningssammenhænge med langt færre børn ad gangen, end der er mulighed for i almenskolen. De har behov for en højere voksennormering, der giver mulighed for, at få hjælp og støtte både fagligt, socialt og personligt så snart behovet opstår.

Eleverne har behov for afskærmning i undervisningen med individuelle arbejdsstationer og har ofte behov for flere gentagelser og mere tid til både at gå i gang med, men også til at løse de opgaver de stilles.

Eleverne har behov for en dagligdag, der er meget forudsigelig og struktureret, med så få skift og stressende overgange som muligt. Eleverne har behov for at vide hvad de skal fra de kommer til de går.

Eleverne har oftest behov for hjælp og guidning til, at håndtere socialt samspil med andre børn og voksne på en hensigtsmæssig måde. Eleverne har behov for små grupper og sociale aktiviteter, hvor eleverne får muligheden for, at øve sig i dette med en tryg voksen tæt på.

Hvordan er vores børnesyn?

I VoLiS - Svenstrup arbejdes der ud fra den opfattelse, at alle børn har en naturlig nysgerrighed, lyst og interesse i at lære og at børn gør, det bedste de kan. Såfremt de ikke gør det, er det fordi, der er årsager, der forhindrer dem i det. Dette er et vigtigt element, når der arbejdes med eleverne. Børn skal understøttes for at blive selvstændige og livsduelige individer, således de over tid kan lære at vise hensyn, samarbejde, inddrage, forhandle via konstruktiv dialog og justere sig selv efter omgivelserne. Vi tror på at alle børn ønsker og har ret til at være en del af et fællesskab, og arbejder hver dag på, at hvert barn får de bedste betingelser for dette.

Hvordan samarbejder vi med forældrene?

Volis er et tilbud, der omfatter både en skoledel og en familiedel. Familiedelen består af familiearbejde, som er et udvidet samarbejde med forældrene. Det udvidede forældresamarbejde, eller familiesamtalerne, betyder, at samarbejdet mellem skolen, eleven og elevens forældre, er udvidet til at omfatte mere end bare skolegangen.

Hovedpunkterne i forældresamarbejdet er:

• Tæt og anerkendende samarbejde

• Fælles forståelse af barnet

• Forventningsafstemning – klare forventninger

 • Alle forpligter sig på en helhedsorienteret indsats

• Aktiv deltagelse i det udvidede skole-/hjemsamarbejde – herunder familiearbejde/-behandling

Der er en løbende og tæt kontakt telefonisk, på sms, over mail, via kontaktbogen og på AULA med elevernes forældre efter behov. Alle elever tildeles en kontaktperson, og den primære kontakt vil være med denne. Herudover inviteres forældre også til 6 ugers møder (familiesamtaler).

Familiesamtaler

 Familiesamtaler aftales minimum hver 6. uge som et fysisk møde.  Familiesamtalerne foregår som udgangspunkt på skolen, men kan også aftales i hjemmet, hvis det giver mening. Eleven kan deltage i hele eller dele af familiesamtalen, hvis det giver mening. Det er kontaktpersonen der inviterer forældrene, og som vurderer om eleven skal deltage. Skolens socialrådgiver deltager som udgangspunkt i alle familiesamtaler.

Specialpædagogisk elevplan

For eleverne i specialundervisningstilbuddene er det ligesom i almenskolen vigtigt, at lærere og pædagoger har positive og høje forventninger til eleverne og sætter udviklende og ambitiøse men realistiske læringsmål for eleverne. Dette giver eleverne succesoplevelser og mod til også at turde have høje forventninger til sig selv, troen på at kunne og evnen til at lykkes. I Aalborg Kommune skal skolerne udarbejde elevplaner for alle eleverne. Dette gælder også for eleverne i specialundervisningstilbuddene, hvor elevplanen kaldes en specialpædagogisk elevplan (SPE). I SPE’en tilføjer skolens personale en generel beskrivelse af eleven og en beskrivelse af aktuelle læringsmål, læringsmål der er på pause og opnåede læringsmål. Her beskrives såvel de faglige læringsmål som læringsmål for elevens motoriske, sociale, sproglige og personlige udvikling.

Hvordan samarbejder vi med PPR?

Skole- og familietilbuddene samarbejder med et tværfagligt PPR-team med en specialiseret viden om elevgruppens læringsforudsætninger. PPR-teamet tilbyder vejledningsforløb, vurderinger og andre indsatser, der er fleksibelt tilpasset behovet i klasserne. Vejledningsforløbene har altid et stærkt fokus på at medudvikle den pædagogiske og læringsmæssige praksis i samarbejde med medarbejderne i klasserne. Forældrene samarbejder i hverdagen altid med de pædagogiske medarbejdere i klasserne. Hvis forældrene har bekymring for deres barns udvikling såvel fagligt som personligt eller socialt, kan PPR altid inddrages dette i samarbejde.

 

Årlig revurdering af elevens specialpædagogiske behov (revisitation)

I forbindelse med revisitationen udarbejder PPR en pædagogisk psykologisk vurdering. Sammen med skolens generelle beskrivelse af eleven i den specialpædagogiske elevplan udgør det det faglige materiale, som revisitationen bygger på. Forældre og eventuelt elev er også på forskellig vis inddraget i drøftelserne i revisitationen, før PPR træffer afgørelse om elevens undervisningstilbud for det kommende skoleår.