Ny elev på Svenstrup Skole

Ny elev på Svenstrup Skole - hvad kan du forvente?

På Svenstrup Skole byder vi nye elever velkommen med fokus på en god overgang. Vi sætter en ære i at forstå vigtigheden af tæt kontakt i denne proces. Vi prioriterer en åben dialog mellem elever, forældre og skolen. Denne dialog skaber et støttende fællesskab, som gør overgangen lettere og sikrer, at vi kan imødekomme eleven bedst muligt indenfor skolens rammer.

Klar og nærværende kommunikation, der tager udgangspunkt i elevernes og deres familiers behov, er afgørende for at opbygge tillid og fremme samarbejdet.

Dette er nøglen til en vellykket overgang og en tryg skoledag for alle nye elever på Svenstrup Skole.

Indskrivningsprocessen følger som udgangspunkt nedenstående plan:

1) Der aftales et indledende møde med afdelingsleder i det område barnet skal starte i. Ved dette møde deltager både barnet (ny elev) og dets forældre.

Mødet har til hensigt, at skolen får indsigt i både barnets styrker og eventuelle udfordringer. Med udgangspunkt i denne indsigt vil skolen vurdere, hvilken klasse placering, som vurderes bedst for barnet. Desuden laves en rundvisning på skolen.

2) Efterfølgende aftales en dato for barnets skolestart. Inden første skoledag på Svenstrup Skole indlægges et besøg i kommende klasse (typisk 1-2 lektioner). I forbindelse med dette besøg får forældre og barn mulighed for at hilse på en kommende kontaktperson.

3) Første skoledag hentes barnet ved skolens kontor. Der vil de første dage være tilknyttet et par nye klassekammerater i rollen som ´mentorer´. Deres opgave vil være at vise det nye barn rundt, være dem man spørger om hjælp - og måske være dem man har den første ´legeaftale´ med.

4) Svenstrup Skole - kontaktlæreren tager inden skolestart kontakt til tidligere skole med henblik på at få en overlevering på barnet. Kontaktlæreren tager selv kontakt til forældre og sender skema m.m.

Velkommen til Svenstrup Skole!