Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Principper

Svenstrup Skoles principper

Princip for lejrskoler 

Formål:

Formålet med lejrskole er at understøtte elevernes faglige og sociale udvikling. Lejrskolen skal have klare faglige mål, som er understøttet af den øvrige undervisning. 

Indhold:

Det er vigtigt at eleverne er med til at planlægge lejrskolens indhold, og at forældrene orienteres i god tid. Det er et mål, at lejrskolen styrker det sociale samspil på årgangen og har et fagligt sigte.

Omfang:

Der afholdes lejrskole tre dage i 6. klasse og maksimalt fem undervisningsdage i 8. klasse. Udlandsrejser kan være en mulighed hvis dette skønnes formålstjenesteligt ift. lejrskolens faglige indhold. 

Økonomi:

 

Lejrskoler er en del af undervisningen og er derfor gratis at deltage i for eleverne, omkostninger til rejse og logi afholdes af skolen. Dog må der opkræves i diætpenge efter gældende takster til dækning af måltider på lejrskolen. Midler fra klassekassen kan indgå til fællesaktiviteter i forbindelse med lejrskolen. Tilskud fra klassekassen skal godkendes af klasseforældrerådet.

Vedtaget i skolebestyrelsen 06.11.2022

 

Princip for måltider 

Formål:
Børn og unge i skolen indtager op til halvdelen af deres daglige måltider i skoletiden. Det vigtigt for os at alle børn og unge indtager sunde og nærende måltider i løbet af skoledagen i en god ramme. Da det har stor betydning for elevernes sundhed, læring og trivsel. 

Tid:
Der afsættes den fornødne tid til at spise i skoletiden – både i 10- og 12-pause. I de yngste klasser begynder børnene at spise allerede i sidste del af 4. lektion.

Rammer:
Maden indtages i eleverne stamlokaler. I område I og M er der voksne til stede i den tid, hvor eleverne spiser. 
Er der behov for at nogle elever skal hjælpes i spisesituationen kan der laves aftaler med de voksne, så der bliver fulgt op på om børnene får noget at spise.
De voksne sørger for at de rammer hvor maden indtages i er præget af ro. Det kan fx være at den voksne læser en god bog eller taler med børnene om et givent emne.

Mad:
Vi har madordning på skolen, hvor der kan bestilles mad fra Skolemad.nu


Vedtaget i skolebestyrelsen 20.01.2022 

Princippet evalueres januar 2023
 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Princip for badning i forbindelse med idræt 

Formål 

• At badet efter idrætsundervisningen er en naturlig del af idrætsfaget. 
• At alle elever lærer at omgås hinanden med gensidig respekt for hinandens forskelligheder. 
• At alle elever har lyst til og mulighed for at deltage i idrætsfaget. 
• At forældre er klar over deres rolle og ansvar for børnenes idrætsdeltagelse.
 • At forældre, elever og lærere kender til retningslinjerne for idrætsundervisningen og det efterfølgende bad.

Princippet ligger i forlængelse af Folkeskoleloven – særlig Fælles Mål for faget idræt. 
Undervisningen i idræt forudsætter omklædning til idrætstøj og efterfølgende bad. Omklædning og bad er en naturlig del af idrætsundervisningen, ligesom den del af faget understøtter eleverne i deres tilegnelse af gode vaner for personlig hygiejne. Derudover er det værdifuldt, at vores børn og unge i skolen understøttes i at opnå et naturligt forhold til deres egen krop, og udvikler en erkendelse af, at vi som mennesker ser vidt forskellige ud.

Det er skolens ansvar, at: 
• Sikre badefaciliteter for eleverne. 
• Sørge for tilsyn under badning. 
• Undervise i emnerne: personlig hygiejne, kropsbevidsthed og kropskultur. Evt. i et tværfagligt samarbejde og med sundhedsplejersken.

Det er forælderens ansvar at: 
• Støtte op om” Princip for badning i forbindelse med idræt.” 
• Sikre at barnet møder forberedt til undervisningen. Det betyder i denne sammenhæng, at eleven medbringer idrætstøj, håndklæde mv., som gør det muligt at tage del i både idræt og bad

Vedr. fritagelse fra idræt 
En elev kan af helbredsmæssige grunde helt eller delvist fritages for deltagelse i idræt. Hvis det drejer sig om længerevarende fravær, skal skolens leder godkende forældrenes anmodning herom. Ved kortere fravær er det elevens idrætslærer, der modtager anmodningen om fritagelsen. Det er skolens leder, der afgør hvilken form for dokumentation, der er påkrævet for at kunne godkende fritagelsen. Ved længere tids fravær vil skolen normalt kræve en lægeattest. Ifølge almindelig kommunal praksis afholdes udgifterne hertil af skolen. Hjemmet kan skrifteligt anmode om fritagelse ved at angive årsag og varighed. Fritagelse fra idræt betyder, at eleven, i den udstrækning sygdommen tillader det, naturligvis skal være til sted i undervisningen. Dvs., at eleven medbringer idrætstøj, så er det lærernes ansvar at finde øvelser og beskæftigelse, som er relevant og uden risiko ift. skaden. For at sikre at eleven opnår et fagligt udbytte, kan eleven blandet andet fungere som observatør og inddrages i det omfang, det i øvrigt er muligt fx som medhjælper/dommer etc. 

Fodvorter 
Hvis en elev har fodvorter, og disse er under behandling, deltager eleven i idræt. 

Menstruation 
Nogle piger kan i menstruationsperioden have brug for mere tid og være mere privat i forbindelse med badesituationen. I disse tilfælde er det hensigtsmæssigt, at idrætslæreren laver aftaler med pigerne om, hvordan badet klares, så det ikke hæmmer pigernes generelle deltagelse i idræt, og bliver en begrænsende faktor.

Vedtaget i skolebestyrelsen 16.9.2021
 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Princip for klassedannelse

Formål:

Formålet er at sammensætte klasser, der understøtter et optimalt læringsmiljø, som fremmer elevernes læring og trivsel.

Indhold:

Klassedannelser finder typisk sted på 0. og 7. klassetrin. På 7.klassetrin modtager Svenstrup Skole elever fra Ellidshøj Skole.

Typisk gælder det for 7.klasse at der kan dannes nye klasser, men der kan også dannes nye klasser på andre klassetrin. Udgangspunktet er dog at klassesammensætningen fastholdes.

Særskilt for 7.klassetrin gælder det at der hvert år kan dannes nye klasser hvis:

  •  hvis elevtallet overstiger 28 elever pr. klasse.
  • fagprofessionelle på 6.årgang vurderer om den eksisterende klassesammensætning ikke er den optimale.

Der kan tilsvarende dannes nye klasser ved faldende elevtal på en årgang. Ved faldende elevtal vil det af skolens ledelse blive vurderet, om der på baggrund af ændring i skolens ressourcetildeling fortsat kan opretholdes et antal klasser på en årgang. En klassetildeling i ressourcesammenhæng gives pr. 28. elev. 

I ledelsens beslutning vil faglige og pædagogiske overvejelser indgå. Dette med særlig fokus på elevernes faglige udbytte og klassernes social dynamik og sammensætning.

Skolelederen træffer den endelige beslutning efter at have indhentet relevant information fra elever og forældre.

Klasserne skal sammensættes, så de harmonerer fagligt, fungerer socialt og med en elevsammensætning, hvor eleverne udfordrer hinanden positivt.

Klassesammensætninger sker med udgangspunkt i en fagprofessionel vurdering og med inddragelse af forskellige parametre, herunder bl.a. med en overlevering fra afgivende skoler og institutioner.

Efter klassedannelsen er der et særligt fokus på de nye klassers sociale og faglige udvikling.

Forældrene orienteres om skolens overordnede begrundelser og de overordnede formål med klassedannelsen inden sommerferien.

Vedtaget i skolebestyrelsen d. 16.02.2023

Princippet evalueres næste gang i 2025.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Princip for skolehjemsamarbejdet 

Formål: 
- At skabe et styrket samarbejde mellem skole og hjem, som bygger på tanken om, at alle børn gør det så godt, de kan.  Samt beskrive samarbejdet mellem skole og hjem. 

Mål: 
-  At lærere, pædagoger og forældre kan hjælpe barnet til at gøre det godt, er ved at skabe et sammenhold omkring barnet gennem et tæt samarbejde.
- Svenstrup skole skal sikre jævnlig mulighed for dialog både kollektivt, på klasseniveau og individuelt mellem skole og hjem. Disse muligheder sker både skriftligt og i dialogiske møder fysiske eller online.
- Ansvaret tydeliggøres i samarbejdet mellem skole og hjem igennem dialogen. 

Vedtaget i Skolebestyrelsen

20.01.2022

Princippet evalueres i foråret 2024
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Princip for skolestart

Svenstrup Skole lægger overordnet vægt på, at skolestarten bygger på følgende værdier:                  

Tryghed, tillid, livsglæde, nysgerrighed, fantasi, selvværd, fællesskab, tolerance, kundskaber, frihed til leg, fri udfoldelse, ansvarlighed og et godt samarbejde mellem skole og hjem

Disse mål opnås ved, at:

-   skolen samarbejder med børnehaverne

-   skolens undervisningsdel og fritidsdel samarbejder tæt om børnenes læring, trivsel og udvikling

-   kommende klasselærer deltager i arbejdet i børnehaveklassen

-   speciallærer og motoriklærer arbejder forebyggende i skolestarten – og iværksætter i samarbejde med lærere og pædagoger tidlig indsats, hvor der er behov for det

-   samarbejdet med forældrene bygger på åbenhed og tillid

-   der i hverdagen er god tid til leg og andre fritidsaktiviteter

-   skoledagene planlægges fleksibelt, så der skabes tid til fordybelse, oplevelse og målrettede opgaver, der kræver længere sammenhængende tid end ”den faste plan” angiver

-   parallelklasser samarbejder om tværfaglige emner i perioder

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Princip vedr. skolearbejde efter skole

Formål:

- At alle elever på Svenstrup Skole har ret til og krav på at have tid til et børneliv/ungdomsliv.

- At opfordre forældre til at være en del af børnenes skolegang ved at tage del i skolearbejdet efter endt skoledag.

Mål:

For 0.-6kl:

- På Svenstrup Skole tilstræbes det at skolearbejde ikke overstiger 2 timers gennemsnitlig skolearbejde pr. uge. Dette sikres gennem koordinering i teamene på skolen.

For 7.-9.kl:

- For 7.-9.klasse kan der forventes en større arbejdsmængde efter skole end gældende for den øvrige skole. Dette sikres gennem koordinering i teamene på skolen. Foruden ovenstående kan der laves individuelle aftaler.

Med ovenstående princip vil skolebestyrelsen gerne præcisere, at Svenstrup Skole ikke er en ”lektiefri” skole.

Vedtaget d. 14.2-2019 Skolebestyrelsen

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Princip om brug af mobiltelefoner i skoletiden

- som understøtter Svenstrup Skoles vision om gode læringsfællesskaber

Formål:

- Alle børn på Svenstrup Skole indgår i gode læringsfællesskaber, hvori børnene føler sig betydningsfulde og ligeværdige.

- Rammerne dette foregår i skal både give struktur og tryghed, således at børnene har lyst til at lære nyt og at børnene oplever, at de er en del af et fællesskab og at de bidrager aktivt hertil.

Mål:

- For at sikre gode rammer for læringsfællesskaberne i det som sker i skoletiden, har de voksne i skolen bl.a. fokus på elevernes anvendelse af skærmtid, hvilket betyder:

Elever fra 0.-3.kl:

Brug af mobiltelefon i skoletid og DUS-tid sker kun efter aftale med personalet. Medbringes mobiltelefon skal denne opbevares i skoletasken, og kun tages frem efter aftale med personale i skole og DUS. Brugen af mobiltasker og lignende er ikke tilladt af hensyn til sikkerhed på legepladsen. 

Elever fra 4.-6.kl.:

Medbringer eleverne mobiltelefon opbevares disse i aflåste i skabe i skoletiden. Mobiltelefonerne kan efter aftale med det pædagogiske personale anvendes i en afgrænset tid i løbet af en skoledag fx som redskab i en læringsaktivitet.

Elever fra 7.-9.kl.:

Medbringer eleverne mobiltelefon opbevares disse aflåste i skabe i skoletiden, dog er det tilladt i 12- pausen at anvende sin mobiltelefon. Mobiltelefonerne kan yderligere anvendes i skoletiden, hvis det har et læringsmæssigt fokus, dette sker efter aftale med det pædagogiske personale.

Vedtaget i skolebestyrelsen 19.09.2019

Princippet evalueres marts 2020. 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Samarbejdet mellem skole og hjem - kommunikation.

Formål:

Kommunikationen mellem skole og hjem skal sikre, at skolen og forældrene i tæt samarbejde tager ansvar for det enkelte barns faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling, så alle børn trives og bliver så dygtige, de kan.

Mål:

  • På Svenstrup skole vægtes det tætte forhold mellem skole og hjem. Skolen forventer at være orienteret om væsentlige forhold i familien, som har betydning for barnets skolegang.
  • Kommunikationen mellem skole og hjem opleves af alle parter som anerkendende, åben og respektfuld.
  • Det er let for alle forældre, at komme i kontakt med skolens personale og holde sig opdateret omkring såvel de praktiske som de indholdsmæssige dele af deres barns skoledag.

Skolens ansvar:

  • Skolen tilser, at forældre med forældremyndighed modtager information om barnets skolegang.
  • Skolen tilser, at alle forældre er informeret om, hvem de skal kontakte i forskellige situationer samt hvilke træffetider skolen har. 
  • Skolen handler rettidigt og professionelt, hvis der opstår faglige eller trivselsmæssige problemer og kontakter forældrene.

Forældrenes ansvar:

  • Forældre er engagerede og aktive i deres barns skole- og fritidsliv(DUS)
  • Forældrene skal som udgangspunkt orientere skolen, hvis der er væsentlige forhold i familien, som har betydning for barnet. 
  • Det tilstræbes at der mellem forældrene i de enkelte klasser udvikles et trygt og åbent samarbejde, så det bliver “ufarligt” og naturligt at kontakte hinanden, også om vanskelige emner.
  • Forældre med delt forældremyndighed, hvor barnet skiftevis bor hos begge forældre, har et delt ansvar for at sikre gensidig information vedrørende barnets skolegang.
  • Forældrene holder sig orienteret på Aula flere gange ugentligt og svarer på invitationer/tilmeldinger
  • Information om sygdom og fravær hos elever meldes hurtigst muligt til skolen via Aula (MU-fravær). Husk også at melde fravær/sygdom til DUS.

Sådan gør vi:

  • Aula – er den fælles indgang til kommunikation mellem skole/DUS og hjemmet.
  • Via Aula informerer skolen om generelle emner fra skole og DUS til alle forældre.
  • Via Aula og MinUddannelse informerer lærere/pædagoger på klasse- og gruppeniveau om aktiviteter, fx ugeplaner og lektier.
  • Via Aula kan forældre og skolens personale være i individuel dialog omkring det enkelte barn.
  • Aula anvendes også ifbm orientering om -og tilmelding til arrangementer, forældremøder mm. Disse vil også løbende fremgå af Aulas kalender.
  • På MinUddannelse informeres der om ugeplaner, lektier og andet i relation til undervisningen. Der er adgang til MinUddannelse via Aula.
  • Vi kommunikerer rettidigt, hvilket betyder, at skolen kommunikerer til forældre i rimelig tid ift. tidsfrister og behov for tilbagemelding. 

Samarbejdet mellem skole og hjem - oplysning om barnets udbytte af undervisningen

Formål:
Kontakt til hjemmet om barnets udbytte af undervisningen skal sikre forældrene er løbende og god orientering om deres barns faglige og trivselsmæssige status og udvikling. Kontakt til hjemmet om barnets udbytte af undervisningen skal sikre forældrene et grundlag for at bidrage til deres barns faglige udvikling og trivsel.

Mål:

  • Oplysning til hjemmet om barnets udbytte af undervisningen er fyldestgørende og tilgængelig.
  • Oplysning til hjemmet om barnets udbytte af undervisningen bidrager til, at skolen og forældrene fælles forebygger og løse faglige og trivselsmæssige problemer. Samt løfter den faglige og trivselsmæssige udvikling.

 Skolens ansvar:

  • at give forældrene en løbende og kvalitativ viden om barnets udvikling
  • at give forældrene viden om, hvordan man i hjemmet kan støtte deres barns faglige udvikling og trivsel.
  • at udføre løbende evaluering, som giver et godt billede af den enkelte barns faglige udbytte og trivsel.
  • at udføre løbende evaluering og målsætning i fællesskab med eleven.
  • at formidle elevens evaluering i en form og i god tid, således forældrene er oplyste og forberedte til skole-hjem-samtalerne. 

 Forældrenes ansvar:

  • at vise interesse for deres barns trivsel og skolegang.
  • at følge op på indgåede aftaler om, hvordan de skal støtte deres barns faglige udvikling.

 Sådan gør vi:

  • Vi kommunikerer omkring undervisningens tilrettelæggelse, indhold, og evaluering via MinUddannelse. 
  • Vi informerer omkring elevens ugeplan i MinUddannelse. Her angives både lektier til den pågældende dag, samt dagsplan for den pågældende dag.
  • Vi benytter Meddelelsesbogen som målsætnings- og evalueringsværktøj til brug i den løbende dialog mellem lærer og elev/forældre. Meddelelsesbogen er den del af MinUddannelse.
  • Meddelelsesbogen skal omfatte faglige mål i dansk og matematik samt elevens alsidige udvikling fx. trivsel. Kriterierne for målene er, at de skal være kortfattede, håndgribelige og evaluerbare.Målene sættes i fællesskab med eleven og vil være tilpasset alder, forudsætninger mv. 
  • Vi er tilgængelige og følger op på aftaler og udfordringer i det daglige.
  • Vi er handlingsorienterede ift. elevernes individuelle behov/udfordringer.
  • Vi har en formaliseret praksis omkring Skole/hjem-samtaler.  


Vedtaget i skolebestyrelsen d. 16.02.2023

Princippet evalueres i næste gang i 2025.