Praktikstedsinformation

• Skoledage 6.30 – 8.00 og slut skoletid – 16.30
  • Skolefri dage 6.30 – 16.30

Generelt

• DUS de Luxe er Svenstrup Skoles fritidsordning for børn i 0. til og med 3. klasse.

DUSsens formål og opgave

Fra forhandlingsaftalen for DUS-ordninger i Aalborg Kommune

§1:
DUS-ordningens socialpædagogiske formål er i et samarbejde at støtte barnets alsidige og hele udvikling i et trygt og udviklende miljø med stabile voksenkontakter.
DUS-ordningen supplerer hjemmets opdragelse og skolens undervisning. DUS-ordningens socialpædagogiske opgave er at give børnene størst mulig livskvalitet og medvirke til udvikling af personlige kompetencer. Denne opgave er en integreret del af skolens samlede virksomhed. rundlaget for at sikre disse mål er primært de uformelle læreprocesser, hvor legen er et vigtigt element for udviklingen af børnenes sociale kompetencer, kommunikation, æstetik og skabende virksomhed, og personligheden i det hele taget.

Uddannelsesplan for pædagogstuderende

1. praktikperiode

Den studerende skal i første praktikperiode på DUS de Luxe:

Indgå i DUSsens daglige praksis og opnå indsigt i - og erfaring med modtagelse af børn, aktiviteter og leg, ture ud af huset, omsorg og konfliktløsning.

Deltage i planlægning, gennemførelse og evaluering af pædagogiske processer.

Indgå i funktionen som kontaktpædagog sammen med en anden pædagog og her igennem deltage i undervisningsdelen og i evt. forældremøder.

Forholde sig etisk og kritisk reflekterende til egen praksis.

2. praktikperiode

Den studerende skal i 2. praktikperiode på DUS de Luxe:

Indgå i- og bidrage til udvikling af DUSsens daglige praksis på baggrund af indsigt i og erfaring med modtagelse af børn, aktiviteter og leg, ture ud af huset, omsorg og konfliktløsning.

Deltage i planlægning, gennemførelse, evaluering og dokumentation af pædagogiske og     udviklingsstøttende processer.

Indgå i funktionen som kontaktpædagog og her igennem planlægge og deltage i undervisningsdelen og evt. forældremøder.

Forholde sig etisk, kritisk og situativt reflekterende til egen praksis.

3. praktikperiode

Den studerende skal i 3. praktikperiode på DUS de Luxe:

Beherske den pædagogiske praksis og selvstændigt og uopfordret bidrage til planlægning,    gennemførelse og evaluering af daglig praksis og derved være aktør i forhold til at udvikle og forny institutionen som helhed.

Planlægge, gennemføre, evaluere og dokumentere målrettede pædagogiske forløb i forhold til en valgt målgruppe.I samarbejde med en pædagog varetage funktionen som kontaktpædagog og her igennem planlægge og deltage i undervisningsdelen, forældresamtaler og evt. forældremøder.

Forholde sig etisk, kritisk og situativt reflekterende til egen praksis og fremadrettet agere konstruktivt som en kvalitativ opadgående spiral hen imod et stadig mere professionelt virke.

Praktikstedsbeskrivelse

Shape Created with Sketch.