Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Velkommen til Dus De Luxe

DUS de Luxe
Svenstrup Skolevej 19
9230 Svenstrup

Tlf.      99 31 63 50     DUS de Luxe 0.kl. + 1.kl.
            99 31 63 51     DUS de Luxe 2.kl. + 3. kl.

           99 31 63 54     Afdelingsleder Tina Lindegaard Pedersen
           99 31 63 53     DUSleder Sanne Sleiman Sørensen


Kære forældre

Med disse oplysninger vil vi gerne byde såvel børn som voksne velkommen til DUS de Luxe, 
Svenstrup Skoles fritidsordning
Velkommen til – vi glæder os til at lære jer at kende.


Målsætning

DUSsens primære opgave er i trygge og udfordrende rammer, at øve og støtte børnene i forvaltningen af egen fritid og udviklingen af personlige og sociale kompetencer.
Vores mål i det daglige er:

  • at støtte børnene i deres sociale udvikling og deres evne til at udvikle og vedligeholde venskaber
  • at hjælpe børnene til at udvikle og tilfredsstille deres nysgerrighed og individuelle interesser
  • at støtte børnenes egne valg
  • at give børnene mulighed for fordybelse i egen leg
  • at tilbyde børnene naturoplevelser samt udviklende motoriske aktivitets- og udfoldelsesmuligheder
  • at støtte børnene i at udvikle deres sproglige kompetencer og hensigtsmæssige kommunikative redskaber
  • at give børnene mulighed for at afprøve, eksperimentere og dygtiggøre sig med forskellige kulturelle udtryksformer
  • at være engagerede, troværdige og omsorgsfulde voksne
  • at forældrene har tillid til, at vi altid er til rådighed som samarbejdspartnere om det enkelte barns trivsel og udvikling


DUS-start

For de fleste børn – uanset om de kommer direkte fra børnehave eller hjemmet – kan starten i DUS give nogle begynder-vanskeligheder.
 
I denne periode er det derfor nødvendigt, at både forældre og pædagoger er ekstra
opmærksomme på barnets nye situation, og giver den fornødne støtte.

  • For tidligere børnehavebørn vil DUSsens struktur føles ”løsere” end den de kender fra børnehaven, fx:
  • DUSsens udendørsareal er ikke indhegnet…
  • Mange meddelelser vil blive givet som kollektive beskeder…
  • Aktiviteterne i og udenfor huset foregår oftest på tværs af klasser og alder, altså efter barnets lyst og behov...
  • Alt i alt en udfordring – samt en større grad af frihed og ansvar. 

Reglerne for den daglige færden i DUSsen vil blive gennemgået for alle ny børn ved start, ligesom vi herfra er ekstra opmærksomme på disse børn og tager individuelle hensyn, hvor det er påkrævet.

 
For jer som forældre vil forskellen i.f.t. børnehaven bl.a. kunne opleves, når I afhenter 
jeres barn.
I kraft af børnenes større bevægelsesfrihed og vores store udeareal er det ikke sikkert, 
at den første voksne I møder kan fortælle, hvor jeres barn opholder sig. 
Dette skal selvfølgelig ikke afholde jer fra at spørge, hvis I en dag har travlt.
Køkkenvagten og magnettavlen i alrummet vil sikkert kunne være jer til hjælp.


Åbningstider

Morgenåbning fra kl. 6.30 – 8.00.
Efter skoletid åbner vi igen til kl. 16.30.
Vær opmærksom på at barnet SKAL være afhentet senest 16.30.
 
På skolefri dage er DUS de Luxe åben fra kl. 6.30 – 16.30. 
Husk også her at meddele i AULA, hvis barnet holder fri.
 
På skolefri dage skal barnet være på DUSsen senest 9.30.
af hensyn til planlægningen og evt. ture ud af huset.

 

Praktiske oplysninger

For at sikre en god og tryg start har vi de første måneder valgt at frede et af DUSsens lokaler kun til 
0. klasserne. 
Lokalet kalder vi Fuglereden, og her kan børnene i trygge og overskuelige rammer lege og lære hinanden og deres kontaktpædagog godt at kende. 
Kontaktpædagogerne vil altid være til stede i den første tid, så børnene har en kendt 
pædagog at søge til.
Børnene i 1. - 3. klasse sendes efter aftale hjem på flg. tidspunkter:
1515 — 1545 — 1615. (Faste aftaler kan elektronisk påføres kartotekskortet i AULA).
Børn i 0. klasse sendes ikke, men skal afhentes. Dog kan de efter aftale gå med større 
søskende hjem.

Husk at give besked i AULA, hvis barnet er sygt, holder en fridag, bliver hentet 
af andre end forældrene, skal gå med en kammerat hjem, eller I holder fødselsdag med 
klassen.

I forbindelse med afhentning af børnene vil vi gerne, at I er opmærksomme på, om barnet 
får ryddet op efter sig, således at oprydningen ikke kommer til at ”hænge” på de 
sidst afhentede børn.

Børn med feber eller smitsom sygdom modtages ikke på DUS. Læs mere på AULA.
Et barn der har fået konstateret lus kan komme i DUS, når behandling er påbegyndt.

Hvert barn har en kasse i DUSsen, hvor skiftetøj, regntøj, gummistøvler, hjemmesko osv. 
kan ligge. Husk jævnligt at tjekke beholdningen og evt. supplere op.
Husk navn i alt.

Børnene leger både indendørs og udendørs. Giv derfor barnet noget praktisk tøj på, 
der må bruges til- og kan holde til lidt af hvert.
 
Børnene må medbringe eget legetøj, men det er på eget ansvar. 
Egne devices (iPads o.l.) samt mobiltelefoner o.l. må ikke benyttes i DUS-tiden.
 
Børnene i 2. og 3. klasserne kan benytte DUStelefonen til legeaftaler, men vi vil kraftigt 
opfordre til, at alt der kan aftales på forhånd, bliver det, og så vidt muligt forsøges overholdt.
 
DUSsen er omfattet af de samme forsikringsregler som skolen. 
Læs mere på AULA.
 
 
Husk jævnligt at tjekke AULA og DUSsens opslagstavler for div. beskeder og information.
 
Vi håber disse oplysninger kan gavne vort daglige samarbejde, og at vi ved 
fælles hjælp får det bedst mulige ud af jeres børns ophold på DUS de Luxe.

Dokumenter

Velkommen til Dus De Luxe

Shape Created with Sketch.